Algemene Voorwaarden Schram Advies
Preambule
Schram Advies is een eenmanszaak waarin voor rekening en risico van de heer René Schram diensten worden aangeboden in het kader van het verzorgen van administraties en aangiftes.
Schram Advies is in het handelsregister geregistreerd onder het KvK-nummer 54834546 en gevestigd aan de Kennemerstraatweg 11 te 1814 GA Alkmaar.
-
Artikel 1. DEFINITIES
- Algemene voorwaarden: alle bepalingen uit de hieronder omschreven Algemene voorwaarden;
- Opdrachtnemer: Schram Advies
- Opdrachtgever: De natuurlijke - of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdracht geeft om werkzaamheden te verrichten.
- Werkzaamheden: De diensten die de opdrachtnemer in opdracht van opdrachtgever verricht of laat verrichten.
- Bescheiden: Alle documentatie en informatie verstrekt door opdrachtgever of opgesteld door opdrachtnemer, zowel mondeling als in schriftelijke vorm, fysiek of digitaal, in het kader van de uitvoering van de werkzaamheden.
-
Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID VAN DE ALGEMENE VOORWAARDEN
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle door opdrachtnemer aanvaarde opdrachten, vervolgopdrachten en overige werkzaamheden.
- Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden worden ingeschakeld.
- De toepasselijkheid van andersluidende voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen; deze voorwaarden treden daarvoor voor zover nodig in de plaats.
- Als op de overeenkomst zoals in artikel 2 lid 1 bedoeld naast deze voorwaarden ook andere voorwaarden van toepassing zijn, dan zal in geval van tegenstrijdigheid de voor opdrachtnemer meest gunstige bepaling van toepassing zijn, zulks ter beoordeling van de opdrachtnemer.
- Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen partijen zijn overeengekomen.
- Indien een of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn en/of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige; c.q., vernietigde bepalingen overeen te komen. Hierbij wordt zoveel als mogelijk de strekking en het doel van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.
- Opdrachtnemer heeft het recht om de algemene voorwaarden te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving. De meest recente versie van de algemene voorwaarden geldt voor alle voorgaande versies.
-
Artikel 3. OFFERTES EN (LEVERINGS)TERMIJNEN
- De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; ze zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de opdrachtgever schriftelijk binnen 30 dagen of andere in de offerte gegeven afwijkende termijn worden bevestigd. Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om het in zijn offerte gedane aanbod in te trekken voordat deze wordt aanvaard door de opdrachtgever. Indien het aanbod door de opdrachtgever is geaccepteerd, dan is artikel 6 (opzegging) van toepassing.
- De prijzen in de genoemde offerte zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven.
- Opdrachtnemer kan de tarieven jaarlijks per 1 januari aanpassen en zal de opdrachtgever hier minimaal een maand van te voren van in kennis stellen.
- Termijnen die worden overeengekomen, waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, zijn nimmer te beschouwen als een fatale termijn. Dit houdt in dat het enkel verstrijken van een termijn niet automatisch leidt tot verzuim of een verplichting tot schadevergoeding van opdrachtnemer.
-
Artikel 4. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
- De overeenkomst komt tot stand op het moment, dat de door opdrachtgever ondertekende offerte door opdrachtnemer is ontvangen.
- In afwijking van artikel 4.1. kunnen de werkzaamheden, op verzoek van opdrachtgever, aanvangen voordat de door opdrachtgever ondertekende offerte is ontvangen. In dat geval, is de opdrachtgever toch verplicht aan opdrachtnemer het hieraan verbonden honorarium en de gemaakte kosten, zoals uit de offerte blijkt, te voldoen.
-
Artikel 5. DUUR VAN DE OVEREENKOMST
- Een overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen.
- Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever opdrachtnemer schriftelijk in gebreke te stellen.
-
Artikel 6. OPZEGGING
- Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Bij een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan, is opzegging mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
- In geval van opzeggen door de opdrachtgever zal hij de voor het gehele werk geldende prijs moeten betalen, verminderd met de besparingen die voor de opdrachtnemer uit de opzegging voortvloeien. Indien de prijs afhankelijk is gesteld van de werkelijk door de opdrachtnemer te maken kosten, wordt de door de opdrachtgever verschuldigde prijs berekend op grondslag van de gemaakte kosten, de verrichte arbeid en de winst die de opdrachtnemer over de gehele opdracht zou hebben gemaakt. De verplichting om voor de gehele opdracht te betalen, geldt ook indien opdrachtnemer nog niet is aangevangen met de afgesproken werkzaamheden, maar wel al voorbereidende werkzaamheden heeft verricht.
-
Artikel 7. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
- Opdrachtgever is gehouden alle gegevens en bescheiden, welke de opdrachtnemer naar zijn oordeel nodig heeft voor het uitvoeren van de werkzaamheden, tijdig in de gewenste vorm op de gewenste wijze aan opdrachtnemer ter beschikking te stellen.
- Indien opdrachtgever voornoemde gegevens en bescheiden niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter beschikking stelt, komen het extra honorarium en de kosten die uit de vertraging voortvloeien voor rekening van de opdrachtgever.
- Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn.
- Indien opdrachtgever daarom verzoekt, worden de verstrekte bescheiden aan deze geretourneerd, mits alle declaraties voor de tot dan toe verrichte werkzaamheden zijn voldaan.
- Opdrachtgever is verplicht opdrachtnemer op de hoogte te brengen van alle informatie en alle bescheiden te overhandigen aan opdrachtnemer, die ter uitvoering van de opdracht noodzakelijk of nuttig is/zijn.
-
Artikel 8. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
- Opdrachtnemer is gehouden de werkzaamheden op deskundige en zorgvuldige wijze uit te voeren.
- Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de werkzaamheden worden uitgevoerd.
- Opdrachtnemer heeft het recht - indien wenselijk - bepaalde werkzaamheden door derden te laten verrichten.
- Opdrachtnemer zal geen andere werkzaamheden verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen dan nadat hierover overeenstemming is bereikt met de opdrachtgever.
- De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle bescheiden, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde bescheiden niet tijdig aan opdrachtnemer zijn versterkt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige bescheiden.
-
Artikel 9. PRIVACY
- In het kader van het verzorgen van administraties en aangiftes worden Persoonsgegevens verwerkt. Het doel van de verwerking is niet het verwerken van die Persoonsgegevens als zodanig, het doel is het leveren van diensten in het kader van het verzorgen van administraties en aangiftes. Voor het leveren van die dienst is het noodzakelijk om persoonsgegevens, zoals een adres en naam, te verwerken.
- De bepalingen in de privacy statement, zoals vermeld op de website van opdrachtnemer, zijn van toepassing op deze algemene voorwaarden,
-
Artikel 10. OPSCHORTING/ONTBINDING
- Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen
jegens opdrachtgever op te schorten, dan wel alle overeenkomsten met
opdrachtgever, zonder enige ingebrekestelling en zonder zelf tot enige
schadevergoeding gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden een en
ander onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, indien:
- 1. Opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting jegens opdrachtnemer, voortvloeiende uit de overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden.
- 2. Opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of door opdrachtgever of een derde een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend.
- 3. Opdrachtgever surseance van betaling heeft aangevraagd of dit al dan niet voorlopig, aan hem is verleend.
- 4. Het bedrijf van opdrachtgever wordt stilgelegd of geliquideerd.
- 5. Indien de schuldsaneringsregeling op opdrachtgever van toepassing wordt verklaard.
- 6. Indien opdrachtgever onder bewind of curatele wordt gesteld. Voorts zullen alle vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever, uit welke hoofde ook, terstond en in zijn geheel opeisbaar zijn.
- Opdrachtnemer heeft naast het recht op ontbinding en/of opschorting zoals genoemd in artikel 9.1. tevens het recht om (aanvullende) schadevergoeding van opdrachtgever te vorderen. Opdrachtnemer is na ontbinding overeenkomstig dit artikel, minimaal bevoegd om bij wijze van schadevergoeding de winstderving overeenkomstig art. 6 (opzegging) te vorderen van opdrachtgever. Dit laat het recht van opdrachtnemer om aanvullende schadevergoeding te vorderen onverlet.
- Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen
jegens opdrachtgever op te schorten, dan wel alle overeenkomsten met
opdrachtgever, zonder enige ingebrekestelling en zonder zelf tot enige
schadevergoeding gehouden te zijn, geheel of gedeeltelijk te ontbinden een en
ander onverminderd de overige rechten van opdrachtnemer, indien:
-
Artikel 11. BETALING
- Opdrachtgever is verplicht om de facturen van opdrachtnemer te betalen binnen 14 dagen na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
- De betaling dient te geschieden zonder verrekening of opschorting uit welke hoofde dan ook en zonder dat de opdrachtgever haar betalingsverplichting door beslag onder zichzelf of anderszins mag blokkeren.
- Een betaling geldt als ontvangen, zodra het bedrag is bijgeschreven op de bankrekening van opdrachtnemer of in contanten aan opdrachtnemer is overhandigd onder afgifte van een kwitantie.
- Bij overschrijding van de op de factuur vermelde betalingstermijn is de opdrachtgever van rechtswege, zonder dat een ingebrekestelling is vereist, in verzuim. In dat geval is de opdrachtgever vanaf de dag dat de verschuldigde som opeisbaar is geworden tot aan de dag der algehele voldoening over het openstaande bedrag een rente verschuldigd van 6% per maand, tenzij de wettelijke (handels)rente hoger is in welk geval de wettelijke (handels)rente geldt. Hierbij wordt voor een gedeelte van een maand een gehele maand gerekend.
- In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn.
- Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst open staan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
- Indien betaling uitblijft en opdrachtnemer de vordering op opdrachtgever uit handen geeft, dan is opdrachtgever tevens de volledige buitengerechtelijke kosten en eventuele proceskosten volledig verschuldigd. Opdrachtnemer kan er ook voor kiezen om de door de rechtspraak vastgestelde gestaffelde incasso- en proceskosten in rekening te brengen (BIK-staffel voor de buitengerechtelijke kosten en de liquidatietarieven voor de proceskosten).
- Indien opdrachtnemer aantoont hogere kosten te hebben gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking.
-
Artikel 12. AANSPRAKELIJKHEID
- Voor alle schade van de opdrachtgever is de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt tot maximaal het bedrag van de door de verzekeraar aan opdrachtnemer gedane uitkering. Het door opdrachtnemer te betalen eigen risico wordt in mindering gebracht en dit bedrag komt niet aan de opdrachtgever ten goede. Het eigen risico wordt door opdrachtnemer gedragen en het meerdere wat de verzekeraar uitkeert, wordt aan de opdrachtgever betaald.
- Bij gebreke van een dergelijke uitkering is de aansprakelijkheid beperkt tot eenmaal het bedrag dat voor de werkzaamheden, waardoor de schade is veroorzaakt, in rekening is gebracht over de periode waarin de werkzaamheden zijn verricht.
- De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van opdrachtnemer of haar ondergeschikten.
- Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade die is ontstaan door fouten in de opdracht en/of door fouten in de aangeleverde bescheiden. Opdrachtnemer is daarnaast nimmer aansprakelijk voor gevolgschade en/of andere (neven)schade en (on)kosten.
- Opdrachtnemer heeft en behoudt te allen tijde het recht om, en voor zover mogelijk, de schade van opdrachtgever ongedaan te maken.
- Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor beschadiging of teloorgang van de bij hem of derden opgeslagen bescheiden van de opdrachtgever, tenzij sprake is van opzet of grove schuld.
- Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of teniet gaan van bescheiden tijdens vervoer of tijdens verzending per post of koeriersdienst, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
-
Artikel 13. BEVOEGDE RECHTER
- Op elke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in Alkmaar is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen. Niettemin heeft opdrachtnemer het recht haar opdrachtgever te dagvaarden voor de volgens de wet bevoegde rechter.